torsdag 24 september 2009

Ingenting försvinner, allt finns kvar

Om någon av någon anledning kommer ihåg det var det ledmotivet till Tippen; grymt sommarlovsprogram på 90-talet vars slogan satte sig i huvudet på mig, kanske för att jag redan då var en långtgången miljövän. Hursomhelst, jag hittade den här listan idag som snabbt berättar hur lång tid det tar för det du använder i några minuter att brytas ner igen:

Papperspåse - en månad
Äpplekärna - åtta veckor
Apelsin- och bananskal - två år
Cigarettfimp - 18 månader till 500 år
Plastpåse - tio till 20 år
Plastflaska - 450 år
Tuggummi - 1 miljon år
Hur de har räknat ut det med tuggummit vet jag inte men listan förekom i en artikel i The Guardian om hur vandringsleder nu är överfulla med bananskal eftersom människor slänger dem till höger om vänster då de tror att de bidrar med näring till jorden. Jag visste inte heller att det tog så lång tid som två år att bryta ner men jag har ibland tänkt att det kanske är konstigt att slänga en tropisk frukt i ett skandinaviskt klimat och inte gjort det av den anledningen.


Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Inga kommentarer: