måndag 23 mars 2009

Låt näsan rinna

Det börjar bli dags. Så fort vårsolen strålar och små små knoppar utbrister i vårglädje brukar min näsa börja rycka för att snart börja rinna som om någon vridit en kran. Det brutala ironin i att någon som tycker om naturen så mycket är allergisk mot den, grymma öde. I vanliga fall brukar jag undvika läkemedel så långt det möjligen går men när det gäller pollenallergi brukar jag av nödens värn vara tvungen att trycka i min antihistamin.

De enorma mängder läkemedel vi använder rinner så småningom ut i vattnet och ställer till allsköns skada. Jag brukar ibland läsa om No Impact Mans försök att leva med så små fotavtryck som möjligt. Hans inlägg häromdagen handlade om just medicin och hur vi tillexempel vid hösnuva är tvingade att konsumera läkemedel tre månader om året som sätter spår både i miljön och i våra levrar. Han föreslog att en nässköljning skulle ha samma effekt som medicinering och rent bokstavligt rena kroppen. Om detta fungerar vore det fantastiskt. Jag kollade upp med Astma och Allergiförbundet om de hade några rekommendationer:

Carina.Haag@astmaoallergiforbundet.se skrev:

Hej

Jag är övertygad om att nässköljning är bra och att det kan underlätta. Men jag har svårt att tro att det kan ersätta antihistamin eftersom reaktionen sällan bara berör ett organ.
Ofta så berörs ögonen också. Du kan alltså få hösnuva även utav att få pollen i ögonen. Dina slemhinnor blir berörda och var symtomen hamnar kan vara olika.

Definitivt värt att testa.

Inga kommentarer: