tisdag 12 april 2011

Motorväg blir människoväg


Jag har just börjat läsa Jane Jacobs The Death and Life of Great American Cities, om modern stadsplanering  vilken fortfarande känns otroligt aktuell och spännande trots att den publicerades 1961. Hon har en enkel fyrapunktslista på hur städer behöver vara för att fungera bra: 

  • Mixed uses.
  • Short blocks.
  • Buildings of various ages & states of repair.
  • Density.

Tänk om svenska stadsplanerare i början av 60-talet hade läst hennes bok och lyssnat. Hon är bland annat känd för att ha medverkat till att stoppa flera vägbyggen, bland andra Lower Manhattan Expressway i New York som hade krävt demolition av flera historiska byggnader och kvarter och förflyttandet av 802 företag och 1,972 familjer. 


På flera håll hör man om städer som insett att stora överfartsleder är destruktiva, San Francisco till exempel. Nu senast skriver The Grist om Cheonggyecheon Restoration Project i Seoul. Det var från början en flod som var hjärtat av staden men på 50-talet var den så förgiftad att man fann det bäst att bygga över den med en motorväg. År 2001 kom den briljanta idén att riva motorvägen. Det blev inget trafikkaos utan trafiken anpassade sig direkt, och floden blev återigen en samlingspunkt för stadens invånare. 


Jane Jacobs och många andra fattade för över 50 år sedan. Svenska trafikplanerare har ännu inte fattat. Hittade föresten när jag researchade, en miljöutredning för Marieholmsförbindelsen där det står att inga närliggande byggnader kommer att skadas eller utsättas för buller. Jag har en vän som bor nära i Bagaregården och hon och flera av hennes grannar har fått stora sprickor i väggarna.



3 kommentarer:

Erik Sandblom sa...

Lite har svenska trafikplanerare fattat ändå. Man brukar inte riva så mycket hus för att bygga motorvägar nuförtiden. Istället bygger man tunnlar för sjuttioåtta miljarder ;-)

Finns mycket kvar att göra här. I Göteborg ska Dag Hammarskjöldsleden eventuellt ombildas till boulevard. Må det genomföras, och må fler liknande projekt komma! Trafiken löses enklare än man kan tro. En spårväg tar lika många resenärer som en motorväg med bilister, och dessutom kan man sprida trafiken på parallelgator.

Dag Hammarskjölds Boulevard

Nightwood sa...

Hej Erik. Jo, det är värt att påpeka att de inte river hur längre (vad händer med Gårda förresten?).
Tycker dock det är vulgärt att lägga pengarna (som du säger 78m) på vägbyggen som verkligen inte behövs när det finns ett sådant skriande behov att ställa om städer. Hela området från Marieholm till Gullbergsvass är egentligen centralt, bara att det inte känns så eftersom det så länge varit industriområde/järnväg/motorväg. Tänk vad man skulle kunna göra där. DH-boulevarden är en fantastisk idé. Hoppas verkligen att det går igenom.

Anders sa...

Nåväl. Ser att du läser Ljungbergs blogg - han är väl en av dom som fattat, för att nu bara ta ett exempel... Egentligen så tror jag att det är många som gjort det, men makten ligger inte riktigt i de fattandes händer att avgöra sakernas tillstånd, när det kommer till infrastrukturinvesteringarna. Beklämmande är det hur som helst.

Slog mig att du har nån gammal obesvarad kommentar hos mig visst?