torsdag 26 maj 2011

Foragering, experiment och gratis mat

Den här veckan har jag varit ute i naturen med en bok i hand, Food For Free av Richard Mabey. Jag har vänt på blad, sniffat, slagit och upp och jämfört. Främst har jag insett hur väldigt lite jag vet om naturen och vad man kan äta i den. När man tänker på hur mycket som kan gå fel, som verkligen är farligt och på faktumet att människor har överlevt genom alla tider så blir man otvivelaktigt ödmjuk.

Tänk vilken fantastisk oral tradition som generation efter generation har lärt människor se skillnad på uppenbarligen identiska plantor och svampar, den ena gör dig mätt och den andra dödar dig på ett plågsamt sätt. Skicka ut vilken nutidsmänniska som helst i skogen och den kommer inte överleva särskilt länge.

Därför kan man vara glad över att det numera finns manualer att läsa sig till vad som kan ätas och inte och inse att mycket faktiskt kan ätas. Jag börjar långsamt se skogen som ett skafferi och det är en knepig omställning då man är på ett undermedvetet plan inställd på att skog promenerar man i ibland och mat köper man i en mataffär, de två har ytterst lite med varandra att göra. Det kanske låter idiotiskt men därför är det fantastiskt när man inser att man kan plocka ett almskott och inse att, mm - det är sött och gott. Där är en viol, den kan jag stoppa i munnen.

Jag har fortfarande en inbyggd skepsis till att plocka min egen mat, tänk om en hund har varit här och kissat samtidigt som de grönsaker man köper i en affär då ekologiska inte finns att tillgå har fått mycket värre saker sprutade över sig.

Här är vad jag hittade på min första forageringsrunda:
Nässlor. De är väldigt lätta att hitta men lite vanskliga att plocka. Jag rekommenderar tjocka gummihandskar snarare än de tygträdgårdshandskar jag använde. Aj.
De blev en nässelrisotto. Tyvärr inte alls särskilt god. Vet inte om detta berodde på råvarorna eller tillagningen. En kock skyller tydligen aldrig på sina råvaror. Får kanske testa att göra en soppa istället. Bra tips mottages tacksamt.
Fläderblom. Finns också massor om man ser efter ordentligt. De verkar vara på topp just nu. Såg flera träd som såg alldeles nertyngda ut. Gäller att skörda medans skördetid är.
De fick bli flädersaft som just nu är under tillagning. Kan smaka lite hur som helst. Receptet krävde obscena mängder socker så sött kommer det nog bli iallafall.
Det var lite av ett hallelujamoment när jag efter mycket sökande fick syn på en perfekt ansamling ramslök som stod upplysta i ett skogsbryn och bara väntade på mig. Ramslök är tydligen det nya svarta på gourmetrestauranger och det är inte underligt. Efter man plockat luktar fingrarna som en vitlökshimmel. När man väl hittat dem är de väldigt lätta att plocka.
De har sedan använts som allmän krydda och i sallader och här i en ramslök och valnötspesto. Mycket gott.

Inga kommentarer: