söndag 21 augusti 2011

Hemkonservering

På loppis för ett tag sedan hittade jag en pärla, boken Hemkonservering. Först publicerad 1935 och min upplaga från 1944 var den fjortonde. Den ger en alla tips man behöver för modern hemkonservering. Jag gillar speciellt baksidestexten, "Tag vara på trädgårdens och markernas rikedomar. Hjälp upp landets försörjningsläge genom en klokt planerad hemkonservering". Det kan ju tyckas extremt omodernt då vi har alla konserver vi kan tänka oss någonsin vilja ha i mataffären. Men det är oerhört tillfredsställande att ta vara på saker man odlat eller plockat, en egentillverkad produkt, inga matmil eller kemikalier.


Jag gjorde misstaget att plantera fyra squashplantor och är nu översvämmad av squash. Otroligt nog har jag inte tröttnat på det än, det finns så många olika sätt att inkorporera squash i maträtter. Jag bestämde mig för att prova på att göra chutney.
 Jag hade ingen silduk så tillverkade en kryddpåse av en tepåse.
 Här kan man slänga ner lite vad man vill, det består mest av squash, äpplen, russin, gröna tomater (dålig tomatsommar så de flesta är ruttna eller gröna) och massor av vitvinsvinäger. Det ska koka i massor av timmar och sedan sitta i ett par månader. Hurvida det är gott får vi veta om några månader.
Gjorde också inlagda gurkor. Hade inte varit på lotten på ett tag och det har regnat otroligt mycket så gurkorna hade växt sig gigantiska. 

 Lag med ättikssprit, vatten och olika kryddor bland annat senapsfrö, muskotblomma, nejlika och lagerblad.
Gurkorna fick ligga i salt ett dygn innan, otroliga mängder vatten kommer ut ur dem.
De får också ligga till sig ett tag innan man äter dem.

Inga kommentarer: