onsdag 27 januari 2010

Bättre vägar är inte alltid bättre

Det vägbygge kallat Partihallsföbindelsen som just nu genomförs i Göteborg ska leda trafik från E6 till E20, två motorvägar som går rakt in i staden. Anledningen är de trafikstockningar som uppstår främst runt Tingstadstunneln, även fast alla vägar här är minst trefiliga. Projektet är budgeterat till 1.25 miljarder och just nu hänger en halvfärdig viadukt över det gamla industriområdet i Marieholm. Tanken är ganska logisk: Det är för mycket trafik - det blir köer - bygg fler vägar. Att få finansiering till de här projekten verkar inte vara några problem och klagomål från miljögrupper och boende i närliggande områden verkar inte heller vara några problem. Varför inte tänka om? Varför inte tänka - Det är för mycket trafik - det blir köer - minska trafiken.

Det är välkänt att cirka hälften av alla bilresor är kortare än fem kilometer. Vissa resor är så klart nödvändiga men om man, var och en var tvungen att verkligen välja sina resor, hur många av dem är verkligen nödvändiga? Om du inte hade en bil hade du kunnat åka lokaltrafik eller ta dig fram på något annat sätt. Min gissning är att en oerhörd mängd resor skulle gå bort. Ecoprofile har en intressant diskussionstråd där det finns forskning på att biltrafiken skrämmer bort cyklister. Fler bilar innebär fler cyklister. Andelen barn som tar sig till skolan för egen maskin har minskat stadigt sedan 70-talet samtidigt som bilismen ökar. Det blir ett moment 22 och jag är inte förvånad att föräldrar inte vill släppa ut barn i trafiken som den ser ut idag.  

I innerstaden tas för det mesta 70% av vägytan upp av biltrafik. Resten får cycklister, fotgängare, skateboardåkare, barnvagnar, rullstolar dela på. Det är inte särskilt effektivt när man vill komma någonstans snabbt på cykel. Hittade en fantastisk film från Pathe av öppnadet av en cykelbana i London 1934. Den är sedan länge borta och bilen har helt tagit över vägytan. Det är dock intressant att det då i bilens barndom planerades sådana stora vägytor för säker cykeltrafik.

NEW CYCLE TRACK OPENED

Inga kommentarer: