måndag 5 juli 2010

Almedalsveckan


Almedalsveckan har börjat och inte oväntat innehåll Fredrik Reinfeldts öppningstal inga som helst referenser till miljön. Ecoprofile är där och bevakar, man kan följa deras uppdateringar här.
Även Medveten Konsumtion är där och har bland annat intervjuat Niklas Wykman, ordförande i MUF:
(...)Jag upprepar frågan igen – tror du verkligen att konsumtionen inte måste minska i den industrialiserade världen? Jag tar upp exemplet att normalsvensken förbrukar nästan tre jordklot för att leva som vi gör. Men Nicklas tycker att vi skall utveckla konsumtionen på "rätt" sätt och nämner exemplen mindre farliga kemikalier, rätt bränslen till motorer mm.

Jag testar en mer konkret fråga om hur vi kan öka andelen miljömärkta köp i livsmedelaffären. Han säger att vi måste bli rikare så att vi kan välja det miljömärkta. Jag säger att vi blivit rikare med åren men det kommer ta flera hundra år innan allt blir miljömärkta köp med den utvecklingstakt som varit hittills. Han kontrar med att säga att hans grundinställning är att folk inte är dumma. Jag hinner inte fråga vad han menar innan hans medarbeteare avbryter för Reinfelds tal.
Det skulle vara fantastiskt om miljöaktivister fick höras i vimlet detta valår.

Inga kommentarer: