torsdag 29 juli 2010

Barnfrihet

30% av europeiska kvinnor är volontärt barnfria. Det här enligt forskning av Dr Catherine Hakim som har undersökt olika studier och räknat samman de kvinnor som bestämt inte vill ha barn och inte ångrat sitt val, alltså totalt valfritt barnfria hon har räknat bort de ambivalenta som fortfarande säger kanske. Det här låter som en otroligt hög siffra. Jag har skrivit lite om detta tidigare, men fick nu massor av ny information efter att ha lyssnat på BBCs Womans Hour special om barnfrihet, del ett och del två. Det var intressant att höra alla dessa röster och personliga historier om kvinnor som tycker att beslutet att inte ha barn är det bästa det gjort, de som trodde att de inte ville ha barn men sedan ångrade sig och de som väljer att visa sina moderliga känslor mot gudbarn och husdjur istället. Endast en person nämnde miljön som ett argument, en mormor som undrade varför ingen hade tagit upp ämnet.

Förutom GINK - Green Inclinations, No Kids talas det även om PANK - Professional Aunts, No Kids.
Websidan Savvy Auntie startades för att hylla kvinnan som en cool moster istället för en barnlös kvinna, alla kan vara en tillgång i barns liv och få uppleva barnglädjen även om de inte själva har barn. Själv är jag glad att jag får hänga med min fina systerdotter på bilden som börjat visa intresse för skogshuggeri.
Här är lite fler länkar som jag råkade på:
Have children or not? - Brittisk blogg.
Barnfri.se - forum för frivilligt barnfria. 

Inga kommentarer: