Idag är många människor ständigt uppkopplade via mobiler, Iphones och laptops. Hur svårt skulle det egentligen vara för SJ eller Västtrafik att anställa ett Twitterteam som på heltid ägnade sig åt att sprida information om eventuella störningar och svara på tweets från resenärer? Inte särskilt svårt alls. Det är 2010 nu.SJ har ett twitterkonto under namnet @SJ_AB där de meddelar att deras ”Twitterteam” heter Tommy, Marcus, Margareta, Katarina, Marie, Johanna och L-B. De har twittrar sedan 26 oktober 2009. Jag har aldrig använt tjänsten själv men ser ofta tweets om hur snabbt och proffsigt man får hjälp av SJs twitter.
Eftersom vi lever i en twittervärld har det sedan tidningens publikation i morse skapats ett internetfenomen som så klart kallas Lernfeltgate. Hashtaggen #lernfelt har gått varm hela dagen, tillika bloggar. Malin Lernefelt har försvarat sig i Resumé och i Ledarbloggen samt uppdaterat ledaren. Ingen av de här aktionerna har egentligen gjort saken bättre.
"Jag har jobbat som ledarskribent i ganska många år nu. Jag är van att ta kritik. Jag tycker mest det är patetiskt att man inte tar sig tid att läsa krönikan ordentligt." säger hon till Resumé.
Vi har läst den ordentligt. Den säger att SJ borde börja twittra.
Vidare säger hon: "Jag kanske drog för snabba slutsatser men jag hävdar fortfarande att de måste vara bättre på att kommunicera att de har den här twittern".
Ibland ligger det en stor twitterbanner på första sidan, om inte tar det två klick att hitta all information man behöver.
Ledaren har uppdaterats och hon ber om ursäkt men fortsätter att kritisera faktumet att SJs twittergäng bara arbetar på kontorstid. Vidare tillägger hon i bloggen att "twitter är en sandlåda". Till saken hör att Lernfelt inte ägde ett twitterkonto förrän idag. Detta besvarar hon även i bloggen:
Ps. En del har twittrat om hur underligt det är att jag kunde följa Gatwicks twitter utan att ha ett eget konto. Nu är det så att man behöver inget eget konto för att läsa på twitter. Det hade ni vetat om ni gjort lite bättre research Typ googla.Malin Lernfelt har varit ledarskribent på GP sedan 2003 och skriver bland annat mycket om Göteborgs stadsbyggnad:
"Förhoppningsvis leder den nya översiktsplanen till att husbyggen och vägbyggen i fortsättningen går hand i hand."
"Att bara försöka tänka bort biltrafiken i en stad som Göteborg är naivt. Så vad göra? En bra idé vore faktiskt att damma av de gamla planerna på ett parkeringsgarage under Kungstorget. Visst är det dyrt med parkering under jord, men nu måste man tänka långsiktigt."
"Politikerna hävdar att dubbdäck är farliga för hälsan. Det stämmer inte. Det finns hittills ingen forskning som visat att det sparar människoliv eller miljö att förbjuda dubbdäck."
Hela den här ledaren som går ut på att: "Jag älskar min bil!"
Även ledarskribenter är felbara och ja man kan missa att göra den mest grundläggande och enkla googlesökning innan man publicerar något i en av Sveriges största dagstidningar men om SJ har twitter eller inte är inte den stora frågan. SJs problem har delvis med det hårda vädret att göra men också av år av nedrustningar, avregleringar och totalt ointresse av att satsa på tågtrafik. Det handlar om politiska beslut. Det finns pengar för miljardvägbyggen runt Göteborg och Stockholm i en tid då vi måste ställa om hur vi lever vare sig vi vill eller inte. Men det finns inte pengar för att rusta upp järnvägen eller utöka kollektivtrafiken, eller göra den gratis. Om vi vill ha förändring måste vi jobba tillsammans och tala om vad vi vill.
Läs även andra bloggares åsikter om Malin Lernfelt, SJ, Twitter, tåg, trafik,
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar