måndag 30 november 2009

Grisen


Djurrättsalliansen har gjort ett gediget jobb med att undersöka svenska grisgårdar. I medierna har det funnits idel shockade uttryck, jag kan dock inte göra mer än att uppgivet rycka på axlarna. Har svårt att förstå hur det är en nyhet för folk att grisar inte lever i ett härligt grisparadis till de smärtlöst dör och hamnar på deras tallrikar. Jag antog att människor vet om hur det går till men väljer att ignorera det och glatt äter kött iallafall. Så är uppenbarligen inte fallet, det är som Jonathan Safran Foer pratar om i sin bok Eating Animals (parafraserat); folk associerar ordet djurfarm med ord som gräs, himmel, bonde med grep osv och verkligheten kunde inte vara mer annorlunda. De flesta har ingen aning om var deras mat kommer ifrån och det kanske är en naturlig reaktion att stoppa huvudet i sanden då. Förhoppningsvis kommer det här påverka folks konsumtion i framtiden men jag hörde en intervju med en pr-konsult i samband med grishärvan som sa något i stil med att det är tre veckor kvar till jul och att folk kommer ha glömt det här när det är dags att köpa skinka.

Hittade en artikel om labbodlat kött på The Guardian. Det är en skräckblandad förtjusning jag överväger om man skulle äta labbodlat kött. För min del skulle det bli nej. Om det här nu skulle kunna framställas på ett prisvärt och enkelt sätt så är det fantastiskt. Det blir ett filosofiskt dilemma i huvudet när man är kött men inte från en levande varelse. Känner inga som helt behov att tugga kött så avstår men bra för de som fortfarande har köttsug.

Överhuvudtaget är köttsubstitut alldeles för naturtrogna. Bara härom veckan fick jag och mitt sällskap av misstag köttburgare istället för vegoburgare. Jag han tur som var inte bita i min. Ickekött behöver inte se ut som kött, skulle mycket hellre vilja att det inte alls såg ut som kött så att man slipper undra vad det egentligen är man äter. Det påminner mig om det stora och utmärkta reportaget Filter hade om grisindustrin i våras. En läsare kommenterade om att det säkerligen var mer miljövänligt att äta närproducerad ekologisk gris än torkat sojakött som flugits från andra sidan världen. Det är säkert sant. Det är mycket som ska tas inom beaktande.

Inga kommentarer: