tisdag 17 november 2009

Idiotiska cykelbanor


Förra veckans inlägg om lådcyklar och deras nya roliga parkeringsbilar fick mig att minnas och bli stegrande upprörd över hur dåliga cykelförhållandena är i Storbritannien.

Jag har bott ett antal år i Skottland och otroligt nog cyklade jag i många år utan hjälm, det faktum att jag fortfarande är här är smått fantastiskt. Folk klagar på cykelbanorna i Sverige och det är långt ifrån perfekt men man är åtminstone för det allra mesta åtskild från trafiken och har alltsom oftast bara fotgängare att krocka med. I Edinburgh däremot är gatorna trånga, trafikmängden hög och det går ungefär fem bussar i minuten i innerstaden. Cyklister är ungefär ett steg upp från pedofiler och terrorister enligt invånarnas åsikt.

Inte sällan vevar bilister ner rutan för att skrika svordomar åt dig, tuta eller bara räcka upp ett finger. Och det är när man försöker att inte vara i vägen. Ibland är man helt enkelt i vägen för att man cyklar på gatan och den är inte bred nog att köra om en cykel. Trots detta har det aldrig kommit på tal att kanske göra om gator för fotgängare. Inte ens på en av världens äldsta och historiskt mest intressanta gator Royal Mile finns det begränsningar för biltrafik.

Båda bilderna är takna från flikrgruppen The World's Worst Cycle Lanes. Inte oväntat nog är merparten av bilderna från Storbritannien. När man går igenom bilderna kan man inte låta bli att skratta men egentligen är det inte alls roligt, enbart tragiskt. Dels att kommunerna lägger pengar på att måla cykelbanor och sedan inte ens lyckas få till en bana man faktiskt kan cykla på. Är samtliga kommunala cykeltrafikplanerare cykelhatare eller har väldigt skruvad humor? Kanske värt att undersöka.

Den nedre bilden är från en nymålad cykelbana i Edinburgh. Det här är ett vanligt scenario. Man cyklar så långt in i vägkantan man kan (och försöker samtidigt hålla avstånd från alla parkerade bilar längs vägen så att man inte får en dörr i styret) när en dubbeldäckad buss kommer i hög fart bakom och svänger in framför dig för att stanna till vid busshållplatsen. De brukar inte ha för vana att kolla efter cyklister vare sig när de svänger in eller ut från hållplatsen. Här har de dock försökt lösa det problemet genom att måla en smal cykelbaka längs med kanten, problemet är att du måste upp på trottoaren för att ens komma in i luckan och när du cyklar förbi bussen kommer du krocka med av- och påstigande passagerare. De började också för några år sedan med att måla röda cykelrutor längs fram vid stoppljusen. Det var en smart idé men tyvärr fungerar det inte då bilister konstant lägger sig i cykelrutan så att man måste åka ut i vägbanan för att hamna framför dem. Det är ett ständigt problem. Förra året dog en man som hamnade bakom en svängande sopbil som ställt sig i cykelrutan. Trots att det görs osannolikt svårt för cyklister att faktiskt cykla så har de blivit fler och fler. Det är roligt att se, förhoppningsvis leder det förr eller senare fram till en tipping point där cyklister faktiskt tas på allvar. 

2 kommentarer:

falk sa...

Tack för intressant inlägg. Om jag jämför London (där jag har cyklat en hel del) med Stockholm så är hatet mot cyklister (och fotgängare) mycket starkare i Stockholm.

CYKLISTEN!

Nightwood sa...

Hej, tack för kommentar. Jag kanske ska säga att mina erfarenheter jämförelsevis är från Göteborg, inte lika hetsigt där. När jag var i London i september slogs jag av hur många som cyklar, jättekul att se. Bilister får helt enkelt vänja sig med att dela vägarna.