onsdag 19 januari 2011

Pressbyrån svarar på korvfrågor

Banan/korvgate har nu fått en möjlig upplösning då Pressbyrån gett svar på facebook. De säger så här:
Vi har läst era kommentarer noggrant och vill till en början beklaga och berätta hur ledsna vi är över att några av er har tagit illa vid er av vår pågående kampanj. Vi vill marknadsföra vår korv och samtidigt visa att vårt sortiment är bredare än så, tanken var såklart aldrig att lura eller förolämpa någon. Det stämmer att vi inte har någon vegetarisk korv i vårt utbud men då vi idag fått erfara att det finns efterfrågan kommer vi att utvärdera om vi kan/ska ta in det i sortimentet. Det finns dock redan idag flera andra vegetariska alternativ på Pressbyrån som till exempel en Gooh pastarätt, sallader och smörgåsar.
Jag påminns av en sen natt på Hultsfredsfestivalen för många år sedan då en ung man uppenbarligen tröttnat på den långa kön till grillen börjar desperat ropa KORV! gång på gång som om det genom magi skulle uppstå en korv i hans hand. Kanske borde vegetarianer på samma sätt stå utanför Pressbyrån och ropa VEGOKORV! tills de ändrar sig.

Jag är tveksam till om jag någonsin skulle handla en korv på Pressbyrån men det är intressant hur varje gång det i den offentliga debatten föreslås att vi kanske ska ändra våra matvanor aningen, att man kanske ska fundera på att köpa ekologiskt kött där djuret inte haft ett vidrigt liv eller välja vegetariskt en dag i veckan - möts av kommentarer i stil med "det är min personliga rättighet att äta kött, jag tänker äta hur mycket kött jag vill". När ett stort företag som borde vilja utöka sin kundkrets istället gör en reklam som på skoj annonserar att de tillhandahåller vegetarisk korv (jag har fortfarande inte fattat vari det roliga ligger - om man inte äter kött får man ingen korv? att vegetarianer är apor? bananen är korvformad och därför en korv?) får de frågor om huruvida de kanske borde sälja vegokorv som god service. På facebooksidan möttes det av kommentarer som denna: "Man ska inte lyssna på rabiata veganer/terianer, det var väl ingen som klagade när ni föreslog fisk till mellanmål? ;)" och "Fjantigt folk, reklamen är ju skitkul. :) Förstår man inte poängen har man nog lite allvarligare problem."

Inga kommentarer: