Sedan uppdagades det snabbt att det inte alls var så att Pressbyrån tänkt börja sälja vegokorv utan att de skojade genom att lägga en banan i ett korvbröd och kalla det vegetarisk korv. Ungefär lika roligt som en annan aktuell reklam där ketchup läggs på glass och återigen - banan.
Att det utbröt en twitterstorm vore verkligen att överdriva men idel twittrade ilsknade till med kommentarer som: @tilletill "Vissa anser vegetariska alternativ vara kundservice. Pressbyrån föredrar hån." och @christianvalues "Fixa vegansk kompensationschorizo annars gör vi kaos med er."
Det här kanske är talande för hur liten den vegetariska opinionen är i Sverige. För några år sedan bestämde sig Masterfoods för att byta ut en ingrediens i chokladen Mars och ersätta den med animaliskt löpe. Inom en vecka hade 6000 arga vegetarianer, inklusive 40 riksdagsledamöter, mailat och bett dem ändra sig. Det gjorde de ganska direkt. Vet inte om något liknande hänt i Sverige där vegetariananpassningen är så mycket sämre, till exempel är det nästintill omöjligt att hitta ost med vegetabiliskt löpe. Är den svenska andelen vegetarianer så liten att det inte ens är värt att erbjuda alternativ för den?
På Stigbergstorget i Göteborg låg förut den korvmoj, den har nu bytt skepnad och blivit en helvegetarisk grill. Caminobloggen var där och besökte dem och fann att folk vände i dörren.
Det intressanta var att se folks reaktioner när det fick reda på att det inte längre gick att få "två tjocka med mos" eller en "stor special". Meningar som " vegetariskt, nej fy fan" och "Har det blivit vegetariskt, men oj då", haglade ur munnen på de som ramlade in i butiken. Det säger något om korvkulturen i Sverige. De flesta vände om direkt, det var ingen som valde att stanna och prova något nytt, under tiden jag satt där.Jag skulle vilja lägga en vild gissning på att det stora antalet som fnyser åt en vegokorv aldrig faktiskt provat en.
@robertlindblom
@pressbyran "Ni vet att det finns vegetarisk korv på riktigt va? Och att korv inte är ett djur, det är en form."
Pressbyrån har inte svarat på någon av kommentarerna förutom att skicka en smiley till en twittrare som kommenterade "Haha, sjukt bra" angående reklamkampanjen. Kommer vi få se en intensiv bojkott eller bara en lojt utsinande hashtag?
Läs även andra bloggares åsikter om vegetarianism, mat, hållbarhet, pressbyrån, köttnorm
1 kommentar:
Tack for intressant blogg
Skicka en kommentar