torsdag 25 november 2010

En Köpfri Dag och alternativa julklappstips

En köpfri dag har sakta men säkert blivit en tradition. I år blir traditionen myndig, startades 1992, och förhoppningsvis starkare än någonsin. Jag tror absolut inte att köpcentrana kommer stå tomma på lördag men jag tycker mig märka tendenser att folk tänker alternativt på jul. Julklappshysteri verkar vara en svår cirkel att bryta. Det är samma historia varje år, man hör vänner och bekanta beklaga sig över hur svårt det är att hitta julklappar, vad ska man köpa till de som redan har allt? Och hur stressade de är för att hinna köpa allting. Efter jul går klagandet istället över till att handla om hur lite pengar de har kvar efter jul. Den köpfria dagen, 27 November, är strategiskt placerad den här helgen då julhandeln officiellt startar. Måste vi ha årets julklapp?


Det borde vara ganska enkelt att bara unisont inom familjen bestämma att nu lägger vi ner det här, vi slutar köpa julklappar, eller köper bara en var. Tar det lungt, lägger ner tid på att laga god mat och umgås istället. Det gick lätt i min familj när vi gjorde det för några år sedan men jag förstår att det är väldigt svårt för många. Många använder barn som argument; barnen måste få julklappar, för att de ska bli glada och för att de inte ska bli utanför på dagis eller skolan. Jag har sett barn bli översköljda med presenter och de hinner inte uppskatta en sak innan de öppnar nästa sak, presenten i sig blir mindre viktig än själva öppnandet och mindre barn är mer intresserade av pappret än presenten. Jag tror inte barn kräver det här, jag tror det är att underskatta dem. Barn är begåvade med fantastisk fantasi som lätt dövas av för mycket saker och intryck.

Vi köper i snitt julklappar för 6500 kronor var. Betydligt fler då för vissa eftersom andra köper inget eller litet. Varje barn har i snitt 500 leksaker. Varannan svensk har inget emot att få något begagnat i julklapp. Ett tips då om du ändå vill ha nya saker den här helgen är att gå på en leksaksbytardag. De hålls på bibliotek runt om i Göteborg imorgon lördag. Det är en del i ett projektet Europa minskar avfallet. Det finns en hel lista på aktiviteter runt om i landet.

Så vad gör man? Julklappstips för en alternativ, trevligare mer hållbar och rättvis jul:

1. Skänk pengar till välgörenhet
Vad ger man till den som har allt? Man ger något till någon annan. Istället för att köpa plastprylar tillverkade av barn i låglöneländer, skänk pengar till en organisation som hjälper dem till ett bättre liv. Eftersom jag volonterar för Ett klick för skogen måste jag även göra reklam för dem, rädda oersättbar gammelskog i Sverige, en gåva som alla kan ta del av i form av naturreservat.

2. Förbrukningsvaror
Ge bort en god flaska vin, en korg med lyxiga rättvisevaror, en ekologisk chokladask.

3. Gör något själv
Snäppet bättre, tillverka egna chokladtryfflar, det är snorenkelt men ser lyxigt ut. Lägg dem i fin ask eller burk och bob's your uncle. Om man är händig eller pysslig finns det ingen gräns för vad man kan skapa.

4. Upplevelse
Presentkort på något eller bjud någon på middag eller gör dem en tjänst, måla vägg eller barnpassning eller vad det nu kan vara. Tid är pengar och och att ge av sin tid är att ge omtanke.

5. Köp begagnat
Använd blocket, eller bloppis eller någon av alla andra sidor där folk säljer eller ger bort varor.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

2 kommentarer:

Göran Hådén sa...

Bra tips!

Vi fyller på med fler på http://enkopfridag.wordpress.com

Laks sa...

Jag har tänkt på detta jättelänge. Detta att julen inte har något som helst att göra med kärlek och att det ska vara mysigt. Det enda det handlar om är att affärerna ska tjäna pengar. Och jorden ska brytas ner.
Iår önskar jag mig prylar från The Body Shop eftersom dem tänker med miljövänligt och testar inte på djur. Men jag ska egentligen annars bara önska mig en tur in på bowlinghallen och någon annan rolig upplevelse. Som du skrev: Vad ska man köpa till dem som redan har allt?