De här aporna har ingenting med innehållet i inlägget att göra men en apunge har fötts på Universeum och jag missar sällan ett tillfälle att lägga in apbilder. |
Han svarade främst att man inte behöver nå alla, bara 20-25% för att det ska bli en kritisk massa. Sedan hade han ett tillvägagångsätt i fyra delar, lånat från tankesmedjan Futerra och deras rapport Sell The Sizzle, när det gällde att kommunicera klimatfrågan.
- Ge en positiv vision om hur samhället och världen skulle kunna vara.
- Lite hot, hur ser alternativet ut om vi inte gör någonting?
- Vad är lösningen? Ge tre viktiga punkter som vi kan genomföra inom en snar framtid (om man pratar om 50 år framåt blir det för abstrakt)
- Vad kan du göra? Här ger man konkreta råd som individen kan göra.
Senare pratade journalisten Mattias Hagberg har bland annat skrivit boken Skräp och talade om att det saknades en enad journalistkår under valet. Ingen ställde några bestvärliga frågor till politkerna och miljöfrågan sopades undan totalt till förmån för ett plånboksval. Journalist berättar i sak inte att det är en stor politisk fråga vi måste lösa tillsammans utan ger listor på vad man kan göra själv, som att byta glödlampor.
Han påpekade också att man inte måste ha lösningar hela tiden när man skriver om miljö, man kan bara beskriva hur det ser ut. Han fick till exempel mycket kritik för Skräp eftersom han inte gav lösningar medans någon som skriver om till exempel maffian inte måste ge färdiga lösningar till problemet.
Till slut påpekade någon ur gruppen att Universeum som har naturtrogna regnskogar skulle kunna installera rum där man får känna på exakt hur jorden känns och ser ut under en temperaturförhöjning från två till sex grader.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar