tisdag 28 oktober 2008
Greenwash
Häromveckan fälldes en bilreklam eftersom den påstått att bilen var miljövänlig. Man är inne på väldigt farliga marker när man lägger beslag på ordet "miljövänligt" för att sälja en produkt. De senaste åren har det blivit trendigt för företag att påstå att deras produkter är miljövänliga eftersom de öppnat ögonen för att detta är något konsumenter bryr sig om.
Det säger sig själv att en bil som släpper ut avgaser från en bensinmotor, oavsett hur stor mängd bensin som släpps ut inte är miljövänlig. Den är bara något mindre miljöförstörande i jämförelse med andra högförbrukande bilar. Det är dock väldigt lätt att missledas i alla dessa påståenden och ganska svårt att ta reda på exakt vad som gäller. Till exempel kan en biltillverkare påstå att de släpper ut 37% mindre avgaser än en annan biltillverkare men de redovisar inte vad de baserar påståendet på och i förhållande till vad.
Lush är ett företag som jag trodde var någorlunda pålitliga då de påstår sig endast använda naturliga ingredienser. I ett test i GP idag framgick det att deras hudkräm innehåller både miljöfarliga och potentiellt allergiframkallande substanser.
Den brittiska tidningen The Guardian har påbörjat ett projekt kallat Greenwash där de analyserar och avslöjar företag som på falska grunder påstår sig vara miljövänliga. Om du har några tips kan du skicka in det till dem och de undersöker saken.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar