tisdag 27 april 2010

Efter Oljan

För ett par år sedan fick jag en skiva av en man jag mötte på ett Critical Mass, den lade jag någonstans och lät damma tills i går då jag tog fram den och fann ett tiotal filmer med miljötema. Jag såg precis A Crude Awakening från 2006. Det är lätt att vara ambivalent att ens se de här filmerna, jag har till exempel inte sett An Inconvenient Truth för jag vet att jag kommer få se bilder på rökspyende skorsstenar och döende isbjörnar och veta faktum som jag redan är smärtsamt medveten om. Jag tillhör inte målgruppen som är helt omedveten om vad min livsstil gör med planeten (och som antagligen kommer vara förfärad en halvtimme efter filmens slut och sedan fortsätta som vanligt). Tvärtom är det lite som att slå sig själv i huvudet med en knölpåk, det är inte konstruktivt och man vet redan innan att det kommer vara obehangligt.
A Crude Awakening – The Oil Crash är likaså domedagsaktig nog att ge en mardrömmar. Peak Oil är numera ett vardagsbegrepp och även de mest rabiata av oljeförespråkare verkar vara ense om att oljekällorna är ändliga. Något som Dr M.K Hubbert insåg redan på 50-talet. Självklart var det ingen som lyssnade på honom inte ens på 70-talet då hans teorier om den sinande oljan och efterföljande kriser besannades.

I ett klipp från 70-talet i filmen visar Hubbert en liten prototyp av solcellsdriven generator varpå han förklarar att tekniken finns och allt man behöver göra nu är att bygga ut den. Man kan inte låta bli att leka med tanken på vad som hade hänt om världen kollektivt på 70-talet insett att –jäklar, vi bränner upp en uråldrig, oersättlig, högst farlig energikälla på onödig överkonsumption! – och bestämt sig för att satsa substansiella summor på förnybara kraftkällor (och samtidigt insett att vi måste reducera energiförbrukningen). Kanske hade vi inte sett så många krig åtminstone.

Även den tar aktiva steg varje dag i vardagen för att leva så miljövänligt och hållbart som möjligt är helt beroende av olja. Det är en annan läskig insikt. Jag är beroende av att mataffären har varor som producerats med olja och transporterats med hjälp av olja och i många fall förpackats med hjälp av olja. Det här blogginlägget är beroende av olja, tillverkningen av datorn det skrivs på och strömmen den drivs av. Jag läste nyss en briljant sammanfattning av survivalistfilosofin, de som är väl medvetna om läget, räknar med det värsta och planerar för det. Vissa planerar för sin egna fortsatta fortlevnad när den proverbiala skiten träffar fläkten inklusive vapen för att skydda sig mot desperata och hungriga överlevare i den apokalyptiska världen post olja. Andra tänker kollektivt som omställningsrörelsen. Till exempel den i Göteborg som just börjat odla på ett landstycke i Mölndal, ett projekt som de hoppas kunna utvecklas till ett hållbart jordbruk till mångas nytta.

Inga kommentarer: