torsdag 1 april 2010

Palmolja, Nestlé och moraliska frågor

Ännu en situation kan läggas till listan där jag känner mig som en tråkig glädjedödare.
'Vill du ha kitkat/smarties/cheerios/Häagen-Dazs/Nescafe osv osv?'
'Nej tack, de ägs av Nestlé som dödar barn i tredje världen och förstör regnskogen'.
Eller så håller jag bara mun och tar en.
Palmolja är en av mina akilleshälar. För det första står det inte alltid i innehållsförteckningen att det är palmolja som åsyftas, det kan ibland kategoriseras som vegetabilisk olja. Sedan är det inte helt enkelt att avgöra vad som är ok palmolja och vilken palmolja som orsakar det man ser på bilden. Mattias Klum sommarpratade 2008 initierat och intressant om sina intryck från Borneo och hans känslor när han ser folk i mataffären plocka upp billiga varor av regnskogsträ och palmoljeprodukter.

Min svaga punkt är Tartex och varje gång min bättre hälft ser mig smyga ner en i matkorgen så fäller han alltid en kommentar om palmoljan och det börjar jag tröttna på så jag försökte kolla upp hur det egentligen ligger till. Tartex är godkänt av Vegetarian Society men de ser enbart till den vegetabiliska faktorn i produkten. På tuben finns en asterix som hänvisar till att det är ekologiskt odlad palmolja. På webbsidan finns inaktuell information om den pågående certifieringen som utförs av Roundtable on Sustainable Palm Oil (RSPO). En organisation som startade 2004 och består av representanter från olika instanser i branchen. Flera företag är inblandade och använder nu endast certifierad palmolja. En certifiering som grundar sig på 39 kritierier.

Britiska Greenpeace har startat en kampanj för att sätta press på Nestlé som använder palmolja från indonesien där oersättbar regnskog huggs ner till förmån för palmplantage. De har riktat in sig på folks medlidande för våra släktingar primaterna med denna (det måste varnas för något äckliga) reklamfilm. Nestlé är så stora att de kan borsta av sig sådan kritik men ju fler som höjer en röst desto bättre, du kan skriva på deras protest här.

Have a break? from Greenpeace UK on Vimeo.

Inga kommentarer: